
Premiera:
sierpień 2019, Stodoła Chochół
Scenariusz: ROBERT WASILEWSKI
Reżyseria i adaptacja: ROMUALD WICZA-POKOJSKI
Obsada:
KATARZYNA SIERGIEJ, MARTA BOCIANIAK, ANDRZEJ ŻAK, MATEUSZ WITCZUK/MARCIN KISZLUK, ADAM BOCIANIAK
Efekty akustyczne: ADAM BOCIANIAK
Scenografia: BARTOSZ MYŚLAK
Muzyka: ROBERT WASILEWSKI
Wykonawcy muzyki:
EWA I KAJA WASILEWSKIE, MONIKA PAŚNIK-PETRYCZENKO, ADAM CUDAK
Autorzy zdjęć: Paweł Salamucha, Robert Wasilewski
„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych”
Ślad z roku 1921 – Mazury
Z podziemnymi skarbami Złotych Gór w okolicach Nidzicy na Mazurach wiąże się wiele legend i podań przekazywanych sobie od wieków w mazurskich pokoleniach. Towarzyszą im od zawsze dziecięca baśniowość oraz ciekawość i przygoda prawdziwych poszukiwaczy ukrytych bogactw – tak tutejszych Mazurów, jak i przygodnych śmiałków. Tajemniczy skarb wabi i urzeka od wieków.
Jednak w roku 1921 pewien robotnik leśny o nazwisku Brattka, pochodzący z niedalekiej wsi Jablonken (Jabłonki), nadał tym przekazom nowe znaczenie. Głosił on otóż publicznie, że każdej nocy razem z anielskimi zjawami udaje się w głąb Złotych Gór do ukrytych tam ziemnych skarbów. A czyni to po to, by znając ogromną ich wartość, za instrukcją duchów, przekonać i poderwać tutejszych ludzi do czynu wydobycia „zaklętych bogactw” na powierzchnię. Kluczem do pozyskania skarbów ma być modlitwa i pieśń nabożna w języku Mazurów (staropolskim). Brattka podejmuje się misji „trybuna ludowego”. Mazurzy tłumnie przybywają do Złotych Gór, gdzie koczując na wzgórzach przez wiele miesięcy modlą się i śpiewają pieśni z Kancjonałów – a wszystko po to, by wyrwać z podziemi ukryte i strzeżone przez demona kosztowności.
Ślad z roku 1941 – KL Auschwitz
Personel strażniczy SS w obozie koncentracyjnym Auschwitz składał się z osób wykonujących w życiu cywilnym wiele nietypowych zawodów – między innymi pracując naukowo, prowadząc badania. Niektórzy z nich, wstępując ochotniczo w szeregi Waffen SS-Totenkopfverbände – oddziałów wartowniczych w obozach koncentracyjnych – posiadali już wysokie tytuły naukowe. Najbardziej znane są sylwetki
„naukowców” w białych fartuchach, zbrodniarzy eksperymentujących na więźniach Auschwitz – dr Josefa Mengele, prof. dr Carla Clauberga, prof. dr Johann Paula Kremera… Ale byli tu także inni naukowcy.
Wśród nich zoolog (wybitny ornitolog), a zarazem dr filozofii. Za zgodą władz III Rzeszy i komendanta obozu Rudolfa Hößa, prócz służby wartowniczej w okolicy tzw. żwirowiska – katowni obozowej – zajmował się badaniami naukowymi z zakresu ornitologii i przyrody, tak w obozie, jak i w jego najbliższej okolicy. Opublikował on nawet swoje badania w pracy p.t. Die Vogelwelt von Auschwitz (Życie ptaków w Auschwitz).
Ślad pojęciowy
Realizm magiczny – nazwa tendencji estetycznej powstałej w latach 20 w Niemczech, w której elementy magiczne stanowią naturalny element rzeczywistości. Charakteryzuje się ona nawiązywaniem do mitów, legend i przekazów ludowych w zestawieniu z fizycznym obrazem świata. Ten kierunek, obecny początkowo w sztuce i literaturze, w latach 30 XX wieku stał się żywo widoczny w życiu publicznym – jako jeden z elementów politycznych i ideologicznych rodzących się podówczas systemów totalitarnych. Przede wszystkim w niemieckiej rzeczywistości doby hitleryzmu.
Ślady współczesne
Majnegóry leżą obok Złotych Gór.
W Majnegórach rośnie ziele o korzeniu podobnym do marchwi.
Kto go spróbuje błądzi na wieki pośród kniei tych gór Błędnych.
Ptaki patrzą na nas.

audycja Trójka pod księżycem 2019

audycja Trójka pod księżycem 2020

„Scena Teatralna Trójki”
